1.Henri de Lubac w swoich zapiskach, które później złożyły się
na 3 tomy „Paradoksów”, pisze o rozsianych po świecie potencjalnych mistykach, mistykach
„w stanie dzikim”, którzy dopiero czekają na to, aż ktoś przemówi do ich serca
i pokaże im drogę do prawdziwego Boga. Francuski teolog wspomina o nich w
kontekście rozważań nad sposobami głoszenia Ewangelii do różnorodnych „grup
docelowych”. Twierdzi, że głoszenie przede wszystkim powinno kierować się do
nich: do tych, którzy z natury nie są częścią żadnej „grupy docelowej”; którzy,
(to już moje dopowiedzenie), są samorodnymi religijnymi talentami, ludźmi
ponadprzeciętnie wrażliwymi na sprawy Boże, zdolnymi zobaczyć więcej z niewidzialnego
Światła.
Wydaje mi się, że strasznie potrzebujemy takich ludzi, szczególnie w
naszych czasach: ludzi ze szczególnym religijnym „słuchem”, z wyobraźnią która
pozwala im wyjść z ram powszechnego odczuwania świata, przeżywać świat na swój,
i jednocześnie Boży, sposób. Świat w którym Bóg byłby tak oczywisty jak niebo
czy stół przy którym teraz siedzę. Dramat niewiary w naszym świecie nie jest
bowiem tylko kwestią myślenia, argumentów za czy przeciw istnieniu Boga. Dramat
polega też na tym, że (o czym mówił papież Benedykt XVI w homilii z ostatniej
Pasterki) dla Boga nie ma miejsca „w naszym odczuwaniu i pragnieniach” czyli w
tym co jest ‘tkanką miękką’ ludzkiego życia i co w swoim bezwładzie nie poddaje
się łatwo władzy rozumu i woli. Tym bardziej potrzeba więc ludzi w cudowny
sposób zachowanych od tej duchowej znieczulicy.
2.Co z tego wynika dla mnie (zakładając, że wśród słuchaczy
moich kazań i katechez też są tacy ‘potencjalni mistycy’)? Po pierwsze, jeśli
chcę żeby Ewangelia do nich trafiła, to muszę zawsze przekazywać to, co jest prawdziwą
i pełną treścią wiary. Nie ma sensu sprzedawać Ewangelii w wersji light, dostosowanej
do wrażliwości ‘współczesnego człowieka’, Ewangelii uproszczonej i ze
spiłowanymi kantami, takiej która spodoba się wszystkim. W rzeczywistości takie
coś nie spodoba się nikomu, a już na pewno nie potencjalnym ‘mistykom’, którzy
nie zdzierżą kaznodziejstwa na poziomie książek Paulo Coelho.
Po drugie, muszę mówić tak, żebym za każde słowo mógł wziąć
odpowiedzialność. Nie chodzi mi o to żeby zawsze mówić ‘z własnego
doświadczenia’, bo to ideał nieosiągalny (wierzę także w te rzeczy, które z
różnych względów nigdy nie doświadczyłem i być może nie doświadczę) i niekatolicki
(ostatecznie liczy się doświadczenie całego Kościoła, nie tylko tego małego
wycinka którym są moje osobiste przeżycia). Chodzi o to żeby każde słowo niosło
treść, żeby było wskazaniem jakiegoś rzeczywistego kierunku w którym mógłby kontynuować swoją drogę człowiek szukający czegoś więcej. Już lepiej się wygłupić i zacząć dukać niż
powtarzać w kółko wyświechtane zwroty które absolutnie niczego ze sobą nie
niosą.
I po trzecie, nie muszę się przesadnie przejmować tym, czy
moje słowa dorastają do poziomu tych najbardziej wymagających spośród słuchaczy
(jak jeden z moich seminaryjnych kolegów, który usłyszał, że w jego parafii
mieszka dużo ludzi z tytułem profesorskim i strasznie się stresował tym czy jego
kazania są dostatecznie inteligentne). Prawdę mówiąc, i tak ci ‘mistycy w
stanie surowym’ jeśli coś do nich trafi, to odbiorą to na takim poziomie,
którego ja nie jestem sobie nawet w stanie wyobrazić.
3. Przy okazji polecam lekturę „Paradoksów” Henri de Lubac’a
(„Paradoksy” i „Nowe paradoksy”, WAM 1995; „Najnowsze Paradoksy”, WAM 2012) i
świetnej papieskiej homilii z Pasterki 2012 (http://www.teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-co-by-sie-stalo-gdyby-maryja-i-jozef-zapukali-do-moich-drzwi/).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz